سوالات امتحانی نيمسال اول درس رياضی (۸۳-۸۴)(ندای آزادی منطقه ۷)
ساعت ۱٠:٢٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/۸/٢٥  

کلمات کليدي:
 
زبان سال اول دبیرستان درس اول
ساعت ۱٠:٢٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/۸/٢٥  
زبان سال اول دبیرستان درس اول

 

In The name of God

به جاي خط تيره حرف مناسب بنويسيد 

  This lit-le girl doesn,t have any fri-nd she is playing al-ne . there are many pret-y flowers in the garden. I do not have any m-ney  to p-y for the book . Froebel made a school a happ-er  plac-  for children                                                                    

زير گزينه ي صحيح خط بكشيد.

1. they( could -can -  must ) speak Arabic last year .

2. I ( must- could- had to - ) this book now.

3. She (had to – must – could )) work at home  two years ago.

4. There are many countries all over the (word – city – world).

5. Children love their mother and father Love means……….( grow- make – like )

جملات زير را با كلمات مناسب از خودتان كامل كنيد.

6. Germany is a …………….

7 children go to the …………………..when they are three or for years old .

زير كلمات ناهماهنگ از نظر تلفظ خط بكشيد.

8. (with – fine – drive – die)

9. (my – why – baby – by)

جملات زير را با كلمات داده شده كامل كنيد. ( يك كلمه اضافي است)

(love –  long – growing – milk -tomatoes )

10. My plants are ……………….. fast.

11. All day ………………… he looked at books.

12. I need some ……………….. for the baby.

13-we need some ……………..for the salad .

براي سوالات ستون A از بين جوابهاي ستون B جواب مناسب پيدا كنيد و در داخل كمانك بنويسيد

14. Are you Ali ? )  (                                      a. my last name is Amini

15. Could I speak to Mr Amini? (     )               b. yes I am , and what ,s your name?

16- What is your first name ? (      )                 c. my first name is Reza

                                                                  d. yes just a moment , please  

   متن زير را بخوانيد و به سوالات به صورت خواسته شده پاسخ دهيد                              

Friedrich Froebel lived in Germany many years ago .His mother died when he was a small boy .people didn,t pay much attention to him .He loved the flower and plant . In school he sat on a hard chair for a long time . His book didn,t have any picture it was no fun . Friedrich coudn,t play  He culdn,t do things with his hands .He grow up he remembered his school and his garden        

17- where did Friedrich Froebel live ?

18-  when did his mother die ?

19-  did his book have any picture ?

 

20- people pay much attention to him ( true – false )

21- His books have many pictures. ( true – false )

                           

22. Friedrich grew up. He remembered his school and his garden. Friedrich remembered

      his school and his garden when he was __________ .

a) a man           b) at school                        c) alone                     d) a boy

 

23. Friedrich had to sit on a hard chair for a long time. It was no fun.

      This means that …………….

a) Friedrich didn't like to sit on a hard chair for a long time.

b) It was fun for Friedrich to sit on a hard chair all day long.

c) Friedrich had fun when he sat on the hard chair for a long time.

d) Friedrich's chair wasn't very hard and he was happy to sit on it.


کلمات کليدي:
 
سوال امتحانی داخلی در رياضی (نيمه اول سال)
ساعت ۱٠:٢۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/۸/٢٥  

سوال ریاضی اول دبیرستان-نیمسال اول


کلمات کليدي:
 
 
ساعت ۱٢:٠۱ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٦/۸/٢٥  

باسمه‌تعالي

 

سوالات امتحان درس : ادبيات فارسي 1

مدت امتحان : 80 دقيقه

 

 

رديف

سؤالات

الف

ابيات و عبارات زير را به نثر روان برگردانيد :

 

1ـ از جاي چو مار حلقه بر جست              در حلقه ي زلف كعبه زد دست

2ـ ميان موج مي رقصيد در آب             ز امواج گران كوه از پي كوه

3ـ به پاس هر وجب خاكي از اين ملك          چه بسيار است آن سرها كه رفته

4ـ مبر طاعت نفس شهوت پرست           كه هر ساعتش قبله اي ديگر است

5ـ معلم مرغان را گويا مي كشيد ، خرگوش را چابك مي بست .

6ـ او خلف صدق نياكان هنرور خود بود .

7ـ مسلك مرغ گرفتار قفس همچو من است .

8ـ بيستون بر سر راه است مبادا ز شيرين             خبري گفته و غمگين دل فرهاد كنيد

9ـ همانا او را تصور شود كه مرا در فضل مرتبه اي است زيادت ، تا چون بر رقعه ي من اطلاع يابد قياس كند كه مرا اهليت چيست ؟

ب

واژه هاي مشخص شده را معني كنيد :

 

خورجينكي بود كه كتاب در آن مي نهادم .

2ـ مشروطه يعني آسايش رعيت

3ـ چو كشتي با پاد در رود افكند

4ـ هنر معماري مفهوم انتزاعي را با هدف انتفاعي در هم آميخت

5ـ دست معلم از وقب حيوان روان شد . فك زيرين را پيموده در آخر ماند .

6ـ مردم بي هنر مادام بي سود باشد .

ج

درك مطلب :

 

1ـ با توجه به ابيات داده شده به پرسش ها پاسخ دهيد .

1ـ نهان مي گشت روي روشن روز                  به زيردامن شب در سياهي

2ـ در آن تاريك شب مي گشت پنهان              فروغ خرگه خوارزمشاهي

3ـ اگر امشب زنان و كودكان را                     ز بيم نام بد در آب ريزم

4ـ چو فردا جنگ بر كامم نگرديد                  توانم كز ره دريا گريزم

الف) بيت اول چه زماني از شبانه روز را نشان مي دهد ؟

ب) چگونه فروغ خرگه خوارزمشاهي در تاريكي شب ناپديد مي شد ؟

ج) چرا خوارزمشاه زنان و كودكان را به رودخانه مي سپرد ؟

د) چون جنگ بر كام خوارزمشاه نگرديد او چه كرد ؟

2ـ با توجه به بيت « از آن اين داستان گفتم كه امروز            بداني و قدر و برهيچش نبازي » بنويسيد كه :

الف) منظور شاعر از « ش » در هيچش چيست ؟

ب) مخاطب شاعر چه كساني هستند ؟

 

 

 

رديف

سؤالات

د

دانش هاي ادبي :

 

1ـ كتاب قاموس نامه از كيست ؟ چند باب دارد ؟ قرن تأليف آن را بنويسيد .

2ـ آرايه هاي بيت زير را بنويسيد .

باد از اين مرغ گرفتار كنيد اي مرغان                چون تماشاي گل و لاله و شمشاد كنيد

3ـ واژه ي گل را در يك عبارت به گونه اي به كار بريد كه آرايه ي تشخيص بوجود آيد .

4ـ درون مايه ي شعر بهار چيست ؟

5ـ علي اكبر دهخدا مقالات سياسي خود را با چه عنوان و امضايي انتشار مي داد ؟

د

خود آزمايي :

 

1ـ از نظر محتوا و مضمون در شعر دوره ي مشروطه چه تحولي رخ داد ؟

مباحث اجتماعي رواني گاه بسيار به هم پيوند مي خورند .

2ـ كتاب اتاق آبي از چه كسي است ؟

3ـ با توجه به بيت « به گفت اندر اين نامه » حرفي است مبهم          كه معطيش جز وقت پيري نداني » بنويسيد كه منظور از « اين نامه » چيست ؟

4ـ در غزل اجتماعي به چه مسائلي مي پردازند ؟

5ـ بخش عمده ي ادبيات ما را كدام نوع ادبي تشكيل مي دهد ؟

6ـ معروف ترين سراينده ي داستان هاي بزمي در ادب فارسي كيست ؟ اثري از او نام ببريد ؟

7ـ منظور از لباس انسان پرچم كشور وجود اوست » چيست ؟

8ـ حسب حال نويسي و زندگي نامه نويسي چه فرقي با يكديگر دارند ؟

9ـ معادل امروزي اين تركيبات را بنويسيد .

الف) برنشين

ب) در رويم

 

جمع نمرات : 20


کلمات کليدي:
 
 
ساعت ۱٢:٠۱ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٦/۸/٢٥  

باسمه‌تعالي

 

سوالات امتحان درس : ادبيات فارسي 1

مدت امتحان : 75دقيقه

 

رديف

سؤالات

الف

ابيات و عبارات زير را به نثر ساده برگردانيد :

 

1ـ جواني نكودار كه اين مرغ زيبا             نماند در اين خانه ي استخواني

2ـ قطره ي دانش كه بخشيدي ز پيش               متصل گردان به درياهاي خويش

3ـ نهان مي گشت روي روشن روز                 به زير دامن شب در سياهي

4ـ معلم مرغان را گويا مي كشيد ، خرگوش را چابك مي بست .

5ـ مردم بي هنر مادام بي سود باشند .

6ـ سبك تيغ تيز از ميان بر كشيد          بر شير بيدار دل بردريد .

7ـ گويد عدوي من / كاين شيوه ي دري تو چون دود مي رود .

8ـ درحال سي دينار فرستاد كه اين را به بهاي تن جامه بدهيد .

9ـ ياد از اين مرغ گرفتار كنيد اي مرغان          چون تماشاي گل و لاله و شمشاد كنيد

10ـ سمك و آتشك نگاه مي داشتند تا قطران بخفت .

11ـ بعد از يك سال عرض و عرض كشي مرا به اين آتش انداخت .

12ـ من لاله آزادم خود رويم و خود بويم .

ب

درك مطلب :

 

1ـ با توجه به اين ابيات ، پاسخ دهيد .

خدا آن ملتي را سروري داد             كه تقديرش به دست خويش بنوشت

به آن ملت سر و كاري ندارد            كه دهقانش براي ديگران كشت

الف) خداوند به كدام ملت سروي مي بخشد ؟

ب) مفهوم آيه شريفه ي « ان الله لايغير ما بقوم حتي يغير و اما بانفسهم » در كدام بيت ديده مي شود ؟

ج) چه مسئله اي باعث مي شود كه ملت ها مورد توجه خداوند قرار نگيرند ؟

د) پيام كلي شاعر در ابيات فوق چيست ؟

2ـ مفهوم كنايي « الهي هميشه نان سواره باشد و او پياده » چيست ؟

3ـ با توجه به اين بيت « آمد و آورد پيش خير فراز        گفت گوهر به گوهر آمد باز » بنويسيد كه :

الف) منظور از گوهر اول و گوهر دوم چيست ؟

ب) بيت ياد آور كدام قسمت از داستان خيروشر است ؟

4ـ اين بيت در توصيف چيست ؟

سوزنده چراغشم در گوشه ي اين مأمن          پروانه بسي دارم سرگشته به پيراهن

ج

واژگان مشخص شده را معني كنيد :

 

مشاطه  نمي خواهد زيبايي رخسارم

2ـ زا اشك ويران كنش آن خانه كه بيت الحزن است .

مقبل آن كز خداي گيرد پشت .

 

 

رديف

سؤالات

ج

4ـ دست معلم از وقب حيوان روان شد .

5ـ رستم براي شكار به نخجيرگاهي نزديك مرز توران رفت .

6ـ هنر اسلامي ملجئي پاك تر از مسجد نداشت .

7ـ پيرمرد شند غازي از وزارت فرهنگ مي گرفت .

8ـ به شدتي كه از روزگار پيش آيد نبايد ناليد .

د

دانش هاي ادبي :

 

1ـ صاحبان اين آثار را بنويسيد :

با كاروان حله                                پرستو در قاف                             اتاق آبي

2ـ محمد ابراهيم صفا ، اهل كدام كشور است ؟

3ـ بخش عمده ي ادبيات ما را كدام نوع ادبي تشكيل مي دهد ؟

4ـ در اين مصراع « از جاي چو مار حلقه بر جست » كدام آرايه ي ادبي ديده مي شود ؟

5ـ قالب شعري مثنوي را تعريف كنيد .

6ـ با استفاده از واژه ي « ابر » عبارتي بنويسيد كه آرايه ي تشخيص بوجود آيد ؟

هـ

خود آزمايي :

 

1ـ مصراع دوم بيت زير ياد آور كدام داستان است ؟

آزاده و سرمستم ، خود كرده به هامونم          رانده است جنون عشق از شهر به افسونم

2ـ محبوب ترين نوع ادبي در ميان ملت ها كدام است ؟ نمونه اي مثال بزنيد .

3ـ معادل امروزي اين تركيبات چيست ؟

شوخ از خود باز كردن                رقعه نوشتن

4ـ دو شاعر يا نويسنده تاجيك نام ببريد .

5ـ عبارت « مي خواهم بحر را در كوزه بريزم » يادآور كدام بيت مولانا است ؟

6ـ در صدر اسلام از مسجد چه استفاده هايي مي شد ؟

7ـ معروف ترين سراينده ي داستان هاي بزمي فارسي چه كسي است ؟ اثري از او نام ببريد ؟

8ـ محوري ترين پيام درس « در امواج سند » چيست ؟

 

جمع نمرات : 20


کلمات کليدي:
 
 
ساعت ۱۱:٥٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/۸/٢٤  

باسمه‌تعالي

 

سوالات امتحان هماهنگ درس : ادبيات فارسي 1

رشته : عمومي

ساعت شروع : 8 صبح

مدت امتحان : 80 دقيقه

سال اول آموزش متوسطه

تاريخ امتحان : 07/0۳/۱۳۸۴

كليه دانش‌آموزان روزانه در نوبت دوم (خرداد ماه) سال 1384

اداره كل سنجش و ارزشيابي تحصيلي

 

رديف

سؤالات

بارم

1

الف) بيان معني شعر و نثر (6 نمره)

بيت‌ها و عبارت هاي زيررا به فارسي روان بنويسيد .

1ـ خانه ها از سينه ي خاك در آمده بودند .

2ـ سه ماه بود كه موي سر باز نكرده بوديم .

3ـ معلم رنگ را نگارين مي ريخت .

4ـ سمك و آتشك نگاه مي داشتند .

5ـ هر آن سر گراني كه من كردم اول       جهان كرد از آن بيشتر سرگراني

6ـ خدا آن ملتي را سروري داد                كه تقديرش به دست خويش بنوشت

7ـ سخن نه بر جايگاه ، اگر چه خوب باشد ، زشت نمايد .

8ـ مرد پارسي دست تنگ بود و وسعتي نداشت كه حال مرا مرمتي كند .

9ـ مرا مشاطه‌ي صبح و زينت بخش و رياحين و ازهار مي نامند .

10ـ چون رايت عشق آن جهان گير          شد چون مه ليلي آسمان گير

11ـ خرامان بشد سوي آب روان             چنان شده باز جويد روان

 

 


25/0

25/0

25/0

25/0

5/0

5/0

5/0

75/0

75/0

1

1

2

ب) معني لغت (2 نمره)

معني واژه هاي مشخص شده را بنويسيد .

1ـ بنشاند چو ماه در يكي مهد

2ـ خدايي او راست در خورنده

غدر نكند و خيانت نينديشد

4ـ مساجد نزديك بود به دار الاماره

5ـ معلم مشوش بود .

6ـ به زبان تازي گفتم .

7ـ پرندگان از مواهب طبيعت برخوردار مي شوند .

زيب از بنفشه دارد و از ناز بوي ، بوي

 

3

پ) دانش هاي ادبي (3 نمره)

1ـ در جمله ي « نه هر كه به قامت مهتر به قيمت بهتر » چه آرايه‌اي به كار رفته است ؟

2ـ در ادبيات غرب به نمايشي كه تصوير ناكامي اشخاص برجسته است . . . . . مي‌گويند .

3ـ دو موضوع قالب چهار پاره را نام ببريد ؟

4ـ غزل اجتماعي در چه دوره‌اي در ايران رواج يافت ؟ يك شاعر از اين دوره نام ببريد .

5ـ دو ويژگي مهم شعر سهراب سپهري را بنويسيد ؟

6ـ پديدآورندگان اين آثار را بنويسيد .  الف) بحر در كوزه            ب) نواي كوهسار

7ـ در بيت زير « مشبه » و « مشبه به » را مشخص كنيد .

ز سم اسب مي چرخيد بر خاك         به سان گوي خون آلود ، سرها

 

 

25/0

‏25‏‏/‏0

5/0

5/0

5/0

5/0

5/0

 

رديف

سؤالات

بارم

4

ت) درك مطلب (4 نمره)

ـ با توجه به شعر و متن زير به پرسش‌ها پاسخ دهيد :

الف) من تفنگم در مشت / كوله بارم بر پشت / بند پوتينم را محكم مي بندم / پسرم مي پرسد : / تو چرا مي جنگي ؟ / با تمام دل خود مي‌گويم : / تا چراغ از تو نگيرد دشمن .

1ـ « بند پوتينم را محكم بستن » كنايه از چيست ؟

2ـ منظور شاعر از « چراغ » چيست ؟

 ب) : بار اول كه پيرمرد را ديدم در كنگره ي نويسندگي بود كه خانه ي فرهنگ شوروي در تهران علم كرده بود ؛ ديگر شعرا كاري به كار او نداشتند . من هر كه شاعر نبودم و توي جماعت برخورده بودم . به همين طريق بود كه دست آخر با حقارت زندگي هامان اخت شد . هم چون مرواريد در دل صدف كج و كوله اي سال ها بسته ماند .

3ـ منظور نويسنده از « پيرمرد » كيست ؟

4ـ « علم كرده بود » يعني چه ؟

5ـ « توي جماعت بر خورده بودم » به چه معناست ؟

6ـ نويسنده ي اين متن كيست ؟

7ـ منظور نويسنده از جمله ي « هم چون مرواريد در دل صدف كج و كوله اي سال ها بسته ماند . » چيست ؟

8ـ در مصراع « چو رخت خويش بر بستم از اين خاك » ، « رخت بر بستن » كنايه از چيست ؟

 

 

 

 

 

 

5/0

5/0

 

 

 

 

5/0

5/0

5/0

5/0

5/0

5/0

5

ث) خود آزمايي (4 نمره)

1ـ مصراع « زمانه بيامد نبودش توان » يعني چه ؟

2ـ منظور از « گل هايي كه در نسيم آزادي مي شكفند » چيست ؟

3ـ مفهوم مصراع « بناي زندگي بر آب مي ديد » را بنويسيد .

4ـ چرا عليرضا قزوه نام سفرنامه ي خود را « پرستو در قاف » گذاشته است ؟

5ـ در بيت زير منظور از « مرغ اسير » چيست ؟

ناله ي مرغ اسير اين همه بهر وطن است           مسلك مرغ گرفتار قفس ، هم چو من است

6ـ در بيت زير از نظر شاعر « ديده ور » چه كسي است ؟

ولي با من بگو آن ديده ور كيست / كه خاري ديد و احوال چمن گفت

7ـ منظور از « لباس مي پوشد تا خود بپوشد » چيست ؟

8ـ مصراع « رانده ست جنون عشق از شهر به افسونم » ياد آور كدام داستان است ؟

 

5/0

5/0

5/0

5/0

5/0

 

5/0

 

 

5/0

5/0

6

ج) حفظ شعر (1 نمره)

جاهاي خالي را كامل كنيد .

1ـ فراش خزان ورق بيفشاند             . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ در آن نوبت كه بندد دست . . . . . . . به پاي سرو كوهي دام / كرم يادآوري يا نه ، من از . . . . . . نمي كاهم

 

 

 

5/0

5/0

 

جمع نمرات :

20

 


کلمات کليدي:
 
 
ساعت ۱۱:٥۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/۸/٢٤  
  

بسمه تعالی

   نام و            نام خانوادگی :                   آزمون درس ادبیات فارسی 1             زمان : 60دقیقه                                                                                                       

 

الف- بیان معنی و مفهوم شعر : ( 6 نمره )

1-     مرا دست بازبند و پالهنگ در گردن افکن . (5/0)

2-     وای بر جان تو که بد گهری .                             جان بری کردی وجان نبری (5/0)

3-   ای نتیجه امیدواری احباب . (5/0)

4-   بر سرش زد ، گشت طوطی کل زضرب (5/0)

5-     چشم تشنه چو کرده تباه                             آب ناداده کرد همت راه (5/0)

6-   جمله عالم زین سبب گمراه شد                   کم کسی زابدال حق آگاه شد (5/0)

7-   ای خدا، ای فضل تو حاجت روا               با تو یاد هیچکس نبود روا (75/0)

8-   سبک تیغ تیز از میان برکشید                 بر شیر بیدار دل بردرید (75/0)

9-   تو در شبروی و عیاری دستی داری. (75/0)

10-         بدو گفت ارایدون که رستم تویی                   بکشتی مرا خیره از بدخویی (75/0)

 

ب- خودآزمایی : ( 4 نمره )

 

1- معادل امروزی « فرو بریم » و « قفا زدن » چیست ؟ ( 5/0)

2- در بیت :« درآمد آورد پیش خیر فراز           گفت گوهر به گوهر آمد باز »

 مقصود از :« گوهر اول و دوم »چیست ؟ (5/0)

3- چرا قیاس طوطی خنده آور بود ؟ (5/0).

4- با توجه به مصراع  :« به گردان لشکر سپهدار گفت »

 مقصود از :« سپهدار و گردان لشکر » چه کسانی هستند؟(5/0)

5- کار سمک در مورد قطران خیانت بود یا سیاست ؟ چرا ؟ (1)

6- دو تفاوت مهم تئاتر و تعزیه را بنویسید. (1)

 

ج- درک مطلب : ( 4 نمره )

با توجه به بیت های زیر ، به پرسشهای ( 1 تا 8) پاسخ دهید .   ( هر مورد 5/0 نمره دارد.)

 

چو رستم زدست وی آزاد شد                         به سان یکی تیغ پولاد شد

خرامان بشد سوی آب روان                         چنان چو شده باز جوید روان

بخورد آب وروی و سر و تن بشست              به پیش جهان آفرین شد نخست

همی خواست پیروزی و دستگاه                   نبود آگه از بخشش هور و ماه

وز آن آب چو شد به جای نبرد                      پراندیشه بودش دل و روی زرد

چو سهراب شیر اوژن او را بدید                   زباد جوانی دلش بر دمید

 

1-     رستم پس از رهایی از دست سهراب چه کرد ؟

2-     مقصود از « بخشش هور و ماه » چیست ؟

3-     مفهوم مصراع « زباد جوانی دلش بر دمید » را بنویسید .

4-     مقصود از « روی زرد شدن » چیست ؟

5-     رستم از خداوند چه درخواست کرد ؟

6-     تفاوت معنایی « روان » را توضیح دهید .

7-     منظور از « پر اندیشه بودن دل » چیست ؟

8-     مصراع « به سان یکی تیغ پولاد شد » را توضیح دهید .

 

د- دانشهای ادبی : ( 3 نمره )

 

1- یکی از زیباترین و ماندگارترین حماسه های صحرای کربلا داستان             است . (25/0)

2- هنری ترین نوع ادبیات مردمی، چه نام دارد ؟ (25/0)

3- موضوع اصلی ادبیات نمایشی پیوند انسان با             و              است . (5/0)

 

4  -   نام نویسنده کتابهای :

 ( شاهنامه – داستان سمک عیار – مثنوی معنوی و داستانهای دل انگیز ادبیات فارسی )

       را بنویسید. (1)

 

5- آثار ادبی جهان بر اساس« اندیشه و محتوی »را نام ببرید. (1)

 

ح- معنی لغت : ( 2 نمره )             معنی لغات برجسته را بنویسید . ( هر مورد 25/0 )

 

بخشندگی و بخشایندگی او را ستوده . تو پور گو پیلتن رستمی . چنین گفت فرزند خیر الانام . به جان

 

زینهار دهم . کآفتاب نعمتم شد زیر میغ . شر به سبب خبث طینت آن را نپذیرفت . زمانه بیامد نبودش توان .

و- شعر حفظی : ( 1 نمره )           سروده های زیر را کامل کنید .

آب زنید راه را هین که  .....  می رسد                          مژد دهید.....  را بوی بهار می رسد

جست از صدر دکان سویی گریخت                              ...................................................

 

    « موفق و پیروز باشید»          فروزان فر


کلمات کليدي:
 
 
ساعت ۱۱:۳٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/۸/٢٤  

نام ونام خانوادگی            به نام خدا             مدت 35 دقیقه    آزمون زبان فارسی 1

_____________________________________________

الف )املا وبياموؤيم   ( 3 نمره)

1-    در عبارتهای زیر کلمات نادرست را اصلاح کنید. (5/0)

خانم کمالی مدیره ی دبیرستان  است. خانمهای محترمه زودتر از دیگران رسیدند.

2-    کلمه های زیر را با املای مناسب تر بنویسید. (1).

سوال:       سوء تغذیه :               موسس :                     صحراء عرفات:

3-    به چه دلیل بکار بردن کلمه ی « گزارش ها  » به جای « گزارشات » درست تر

است ؟ (5/0)

4-    در گروه کلمات زیر ، شکلهای نادرست را بیابید و درست آن را بنویسید. (1)                

غالب شعر :      قصد و عظیمت :       رزیلت های اخلاقی  :       صفاهت و نادانی :

ب- زبان شناسی : 4 نمره

1- دلیل گستردگی و پیچیدگی زبان را بنویسید . (1)

2- آیا شناخت زبان با توانایی استفاده از آن یکی است ؟ توضیح دهید.( 1)

3- برای هر یک از ویژگی های « زایایی و نابجایی » زبان یک جمله بنویسید . (1)

4- تفاوت لهجه و گویش را با ذکر مثال ، توضیح دهید

ج- نگارش: 5 نمره 

1-  چهار مورد از راههای تمرین نویسندگی را نام ببرید.(1)

2- موارد کاربرد ، هر یک از نشانه های زیز زا بنویسید. (1)

:                (  )                   ؛                     « »                               

3- شرح حال « صندلی » را از زبان خودش بنویسید. (1)

4-    ویرایش یا ویراستاری چیست ؟ (1)

5-    جمله ی زیر را نشانه گذاری کنید .(1)

آثار مولانا عبارتند از مثنوی معنوی دیوان شمس فیه ما فیه

دستور : 8 نمره

1-    در عبارت زیر ، جمله ها را در زیر نمودار درختی بنویسید. (1)

   در روزهای ابری ، آسمان تیره است . رنگ دریا به کبودی یا خاکستری می زند

2-    جاهای خالی را ، با نوشتن نهاد یا گزاره مناسب پر کنید. (5/

الف -                ، نهاد اجباری جمله است.             ب- شاهنامه ،

         ج- تهمینه ،                      د-        را « صاحب خبر» می گویند.

3-    در جمله های زیر ، نهاد جدا و نهاد پیوسته ( شناسه ) را مشخص کنید. ( 5/1)

   در پیشاور تقریبا همه فارسی می دانند . توله شکاری بزرگ شده است .

   دست همدیگر را می گیریم .

4-    با هر یک از  فعل های : « می سپارد و شدی » جمله بسازی  و اجزای اصلی آن را

مشخص کنید . (2)

5-    در جمله های زیر ، نقش اجزای مشخص شده را بنویسید. ( 2 )

الف- در بهار برفها آب  می شوند.            ب- دانش آموز به پرسشهای معلم پاسخ داد.

ج- دانه ها سر از خاک  بیرون کشیدند .              د- گرمایی بر دشتُُُ  نشسته بود.              

        (( موفق و سرافراز باشید ))    ابوالفضل فروزان فر                        


کلمات کليدي: